Congres 'Mensen centraal in de digitale dienstverlening'

De tweedaagse bestaat uit het Maak het Bruikbaar festival op dinsdag 5 september (open inschrijving) en de conferentie Mensen Centraal op 6 september (op uitnodiging).

Congres 'Mensen centraal in de digitale dienstverlening'

Dinsdag 5 en woensdag 6 september 2017 in de Fokker Terminal

 Digicommissaris

Op dinsdag 5 september opent de Fokker terminal zijn deuren voor een breed publiek van professionals die zich bezighouden met digitale dienstverlening bij de overheid. Maak het Bruikbaar Festival: Een dag vol workshops, demo’s, inspiratiesessies en ontmoetingen. Waar state-of-the-art oplossingen worden gepresenteerd voor digitale dienstverlening anno nu, waarin niet de systemen maar mensen centraal staan. Grote en kleine initiatieven die tot de verbeelding spreken, en die deelnemers inspireren om zelf aan de slag te gaan. Het festival vindt plaats tussen 10.00 – 17.00 uur.

Met een select gezelschap van bestuurders willen we op woensdag 6 september het voortouw nemen in de digitale transformatie van de overheid. En we gaan in gesprek over het belang van mensgerichte digitale dienstverlening.  In één middag worden de hoogtepunten van het Maak het Bruikbaar festival gepresenteerd. Daarna is er ruimte voor bespiegeling en gesprek in aanwezigheid van o.a. Digicommissaris Bas Eenhoorn, Erik Gerritsen, secretaris-generaal van het ministerie van VWS en Michel van Hout, CIO Transavia. Deze conferentie Mensen Centraal vindt eveneens plaats in de Fokker terminal van 13.00 – 18.00 uur.

Maak Waar - maar #Hoedan?

Het rapport ‘Maak Waar’ van de Studiegroep Informatiesamenleving en Overheid laat er geen twijfel over bestaan: de samenleving digitaliseert en de overheid moet daarin mee! Disruptieve technologieën ontwrichten zowel het bedrijfsleven als de overheid. Het draagvlak voor de (digitale) overheid erodeert. En beleidsdoelen, op welk terrein dan ook, worden daardoor steeds moeilijker gehaald.

De overheid moet daarom een fundamenteel andere omgang met digitalisering ontwikkelen, waarbij de burger en ondernemer veel meer centraal staat. Alleen zo kun je publieke taken en diensten effectiever, beter en goedkoper uitvoeren.

Maar hoe dan? Hoe ontwikkel je dienstverlening op een gebruiksvriendelijke manier? Hoe benut je de kansen die de digitalisering biedt? En wat kun je leren van het bedrijfsleven en van buitenlandse overheden? Doen de Britten het écht beter? Op deze vragen zoeken we een antwoord tijdens de conferentie.

Meer informatie: mensencentraal.nl

Lees ook de speciale editie van iBestuur Magazine over mensgerichte dienstverlening van de overheid.